تغذیه, سلامتی

نقش تغذیه سالم در بدنسازی و تناسب اندام

بدنسازی و تغذیه به طور مستقیم به یکدیگر وابسته هستند و هر دوی آنها در سلامتی و رشد عضلات تاثیر قابل توجهی دارند. بدنسازی در واقع باعث می شود عضلات شکل و شمایل بهتر و حجیم تری داشته باشند، و تغذیه سالم کمک می کند تا این عضلات به درستی و سریع تر رشد کنند.

تجربه های بدنسازان حرفه ای نشان داده است که تغذیه صحیح و متعادل برای رشد عضلات بسیار مهم است. برای داشتن بدنی سالم و تناسب اندام باید از سه گروه (پروتئین ها، کربوهیدرات ها و چربی ها ) مصرف شود.

پروتئین ها نقش مهمی در ساختار عضلات بازی می کنند. منابع پروتئین در ساخت و حفظ سلامت بخش‌های مختلف بدن نقش چشمگیری دارند. نادیده گرفتن اهمیت این ماده غذایی می‌تواند عواقب نامطلوبی در پی داشته باشد. بنابراین مصرف منابع پروتئینی سریع هضم مثل: ماهی، تخم مرغ، پنیر، انواع مغز ها( گردو، فندق، بادام، بادام زمینی) بسیار توصیه می شود.

وجود کربوهیدرات ها در رژیم غذایی نیز ضروری است. اما مهم است که کربوهیدرات های باکیفیت، طبیعی و سالم تهیه و مصرف شود ( به دلیل اینکه کربوهیدرات های شکرزده و صنعتی درون بدن سریع هضم نمی شوند، اما مصرف کربوهیدرات های سالم به چربی سوزی بدن کمک می کنند. ) از کربوهیدرات های طبیعی می توانیم به: انواع غلات، نان ها و رشته های تهیه شده از آرد کامل، نان های سبوس دار، ذرت و جو اشاره کنیم.

چربی ها نیز بخشی دیگر از برنامه غذایی برای بدنسازی و تناسب اندام هستند. اما باید توجه داشت بیشتر از چربی های اشباح نشده مثل( روغن های گیاهی، روغن زرد(ساری یاغ)، روغن زیتون، کره های محلی ) استفاده کرد. این چربی ها سبب تحریک در رشد عضله ها و تعمیر ماهیچه ها می شوند.

در کل، راهکار بهینه برای رشد عضلات و بهبود تمرینات شامل مصرف غذاهای مغذی، حرکات بدنی مرتب، تمرینات استقامتی و مصرف آب بسیار است. با این کار، می توانید به تدریج بدن خود را در برای انجام تمرینات بدنسازی آماده کنید و به عضلات تان نیرو و انرژی بیشتری بدهید.

پیشنهادات ما برای شما:

  • جایگزین شربت شیره ی انگور( مخلوط آب، شیره ی انگور و آبلیمو و یا سرکه ) بجای نوشابه ها
  • جایگزین کردن انواع نان های سالم ( تهیه شده از آرد کامل گندم و دارای سبوس ) بجای نان سفید
  • جایگزین کردن رشته های پلویی و محلی بجای ماکارانی ها با روغن ها و چربی های ناسالم
  • مصرف انواع مغز ها و آجیل ها ( بادام، فندق، مخلوط کشمکش و گردو ) بجای خوراکی های با قند مصنوعی
  • استفاده از روغن های گیاهی ( زیتون و … ) و روغن های حیوانی ( روغن زرد و … ) بجای روغن های صنعتی
  • مصرف حبوبات طبیعی و ارگانیک بجای مصرف حبوبات فروشگاهی
بازگشت به لیست

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *