تغذیه, سلامتی

آجیل بخور دیگه غذا نخور !!!

 

اصولا بدن ما نیاز به غذا دارد و برای تامین انرژی ، تامین ویتامین های مورد نیاز و تامین املاح مورد نیاز بدنمان ما ناچار به خوردن غذا ، انواع نوشیدنی ها ، میوه وسبزیجات هستیم .

حال مگر می شود که آجیل را جایگزین غذای اصلی و روز مره خود بکنیم ؟!!!

به طور کلی به چه چیز هایی آجیل می گوییم ؟

آجیل ها چند دسته اند ؟

چرا باید آجیل بخوریم ؟

مضرات مصرف آجیل و فواید آن چیست؟

آیا آجیل می تواند جایگزین غدای اصلی و روزمره ما باشد ؟

با ما همراه باشید …

 

 

آجیل یا خشکبار در حقیقت به مخلوطی از میوه های خشک شده برخی از گیاهان گفته می شود .

آجیل ها معمولا در سه دسته آجیل خام ، آجیل شیرین و آجیل شور تقسیم بندی می شوند .

آجیل های خام به آجیل هایی گفته می شود که به صورت خام و خشک شده به دست عموم میرسد که بعضا برخی ار آجیل ها را تفت داده و کمی ترد تر استفاده می کنند .

آجیل های شیرین به آجیل هایی گفته می شود که طعمشان شیرین است ، همچنین با تفت دادن و اضافه کردن طعم های شیرین مثل شکر و شکلات برخی از آجیل ها را با طعم شیرین ترکیب می کنند .

آجیل های شور هم که از اسمشان پیداست به آجیل هایی گفته می شوند که با اضافه کردن کمی نمک و در بعضی مواقع آبلیمو و یا همراه با آبلیمو ترکیب شده و به دست عموم می رسند .

این تنوع باعث شده تا بر جذابیت هرچه بیشتر آجیل ها بیفزاید و برای هر نوع سلیقه ای متناسب با ذایقه شخصی مخاطب های خاص خود را داشته باشد .

در دنیا کمتر کسی پیدا می شود که عاشق آجیل نباشد ، که همینطور آجیل طبق برخی از رسم و رسومات در ایران در جایگاه خاصی پیدا کرده است .

اصولا چرا باید آجیل مصرف کنیم ؟

بسیاری از مطالعات به این واقعیت اشاره دارند که مصف آجیل با سلامتی مرتبت است .

علاوه بر داشتن چربی های اشباع نشده ، بیشتر انواع آجیل ها حاوی اسید های چرب امگا 3 و امگا 6 هستند .

مصرف انواع آجیل به

کاهش فشار خون

کاهش التهاب

کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلی و دیابت کمک می کند .

اگرچه آجیل ها نسبتا کوچک هستند و کالری زیادی دارند ولی بهر حال باید در مصرف آجیل نیز اعتدال را رعایت کرد . عدم رعایت در مصرف آجیل می تواند مشکلات

قلبی و عروقی

مشکلات گوارشی

چاقی و اضافه وزن

ایجاد جوش های صورت و بدن

را برای شخص به همراه می آورد . همچنین مصرف زیاد آجیل های شیرین و شور نیز عوارضی همچون بالا رفتن قند و ایجاد اضافه وزن و بالا رفتن نمک در بدن را به دنبال دارد .

حال آیا آجیل می تواند جایگزین غذای اصلی باشد ؟

چون بدن ما نیاز به مواد مغذی و انواع ویتامین برای تامین انرژی مورد نیاز روزمره را دارد باید دید هر چیزی که به عنوان وعده استفاده می شود دارای چه نوع مواد مغذی و ویتامینی است که بتواند انرژی روز مره و املاح مورد نیاز بدن را تامین نماید .

اگر قصد این را دارید که آجیل را به عنوان جایگزین غذای روزمره خود بکنید حتما تا انتهای این مقاله همراه ما باشید .

قبل ازاین که بخواهید هر نوع آجیلی که می خواهید به عنوان غذای اصلی جایگزین کنید را به سبد مواد غذایی خود اضافه کنید حتما اطلاعات لازم را درباره اندازه مصرف و میزان استفاده در روز یا هفته آن آجیل را جویا باشید تا بتوانید طبق نیاز ، به بدن خود انرژی و مواد مورد نیاز بدن خود را به میزان مناسب برسانید .

بیایید با هم مشخصات بعضی از این آجیل ها که فواید بسیازی برای بدنمان دارند نگاهی خلاصه وار بیندازیم .

گردو

گردو از انواع محبوب آجیل هاست که اغلب با پوست فروخته می شود که آسان ترین راه برای خوردن بیشتر گردو خرید مغز گردو است .

7 عدد گردوی نصف شده (14 گرم ) حاوی 9 گرم چربی ، 2 گرم کربوهیدارت و همچنین مقادیر زیاد و خوبی از مواد معدنی را دارست .

در مقایسه با بقیه آجیل ها گردو به اندازه کافی کربو هیدرات ندارد . مصرف گردو می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهد و اگر شش ماه به طور مدام مصرف شود باعث کاهش کلسترول ، فشار خون شده و قند خون را نیز کنترل می کند .

بادام

بادام در لیست سالم ترین نوع آجیل ها قرار دارد زیرا مملو از مواد مغذی است

یک مشت ازاین آجیل قهوه ای رنگ کوچک دارای 6 گرم کربو هیدرات ،3.5 گرم فیبر ، 6گرم پروتیین و منبع خوبی از منیزیم است .

بادام را می توانید به چند صورت با پوست ، پودر بادام ، بادام پوست کنده تهیه کنید .

اگر می خواهید وزن کم کنید بادام گزینه مناسبی است ، زیرا منبع خوبی برای انرژی های مورد نیاز بدن است . خوردن بادام راهی مناسب برای دریافت فیبر و آنتی اکسیدان های لازم بدن است. مصرف آن نیز می تواند به کاهش سطح انسولین و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند همچنین می تواند برای جلوگیری از توده های قند خون بعد از خوردن غذا کمک کند .

فندق

ارزش غذایی فندق نشان می دهد که از نظر کالری بیشتر از آجیل های دیگر است 10 عدد فندق حاوی 8.5 گرم چربی است .با این حال فندق هنوز هم یکی از مغذی ترین آجیل هاست زیرا چربی های آن اکثرا از نوع غیر اشباع سالم هستند . فندق منبع غنی ویتامین ( ای ) است .

خوردن فندق می تواند به کاهش کلسترول بد ، کاهش التهاب و کاهش بیماری قلبی و عروقی  کمک کند.

پسته

یکی از محبوب ترین آجیل های مصرفی در ایران است . پسته نسبتا کم کربوهیدرات دارد و در عوض دارای پروتیین زیادی است . پسته از نظر فیبر بسیار غنی است و در مقایسه یا آجیل های دیگر چربی نسبتا کمی دارد . همچنین پسته دارای مقداری ویتامین ب 6 و پروتیین است .

خوردن پسته جای تنقلات غنی از کربو هیدرات می تواند به کاهش سطح تری گلیسیرید کمک کند . تری گلیسیرید ها نوعی چربی در خون شما هستند که برای جلو گیری از بیماری های قلبی باید کنترل شوند .

در مقاله های بعدی به طور کلی درباره فواید بسیاری از آجیل ها صحبت خواهیم کرد که در این جا به چهار نوع از آجیل های محبوب اشاره کردیم .

جمع بندی

اگر می خواهید آجیل را جایگزین غذای اصلی خود کنید حتما این را به یاد داشته باشید که بدن شما به چه املاح و مواد و ویتامینی احتیاج دارد و روزانه چقدر انرژی لازم دارید ؟

می توانید طبق نیاز خود احتیاجات بدن خود را بررسی کرده و آجیل های خوشمزه و مورد نیاز خود را انتخاب ، و به صورت روزانه مصرف کنید .

دقت کنید که انتخاب آجیل های مورد نیاز شما اگر اشتباه و یا مصرفشان بیش از حد باشد می تواند به مرور عوارض زیادی برای شما به همراه بیاورد .

آیا شما آجیل را به عنوان غذای اصلی خود ترجیح می دهید ؟

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید …

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *