تغذیه, داروهای گیاهی, سلامتی

خار خاسک طبع و خاصیت آن

طبع : گرم و خشک

هر بازر ۱۵ گرم از آن را با ۱۵ گرم پوست خربزه خشک مخلوط نموده و دم کنید، آب صاف کرده آن را بنوشید ؛این کار را هر صبح و شب تکرار نمایید. سنگ کلیه و سنگ مثانه و سنگ مجاری ادرار را دفع می نماید و ورم های مجاری ادرار ی را نیز تحلیل می برد. آب جوشانیده آن را با سکنجبین و یا سرکه مخلوط کرده و بخورید. سیروز کبدی و ضعف کبدی در افراد گرم مزاج درا درمان می کند و برای مداوای التهاب گلو و سرفه داروی مفیدی است.

آب دمکرده ی آن را غرغره کنید. برای معالجه التهاب و برفک دهان کوئکان مفید می باشد. دمکرده ی آن برونشیت را درمان می کند و سوزاک را برطرف می سازد. اگر آن را با عسل مخلوط کنید، در علاج عفونت لثه مفید است و گوشت لثه را میرویاند. جهت درمان بیماری سوزاک و زخم های مجاری ادرار از عصاره برگ و پودر ریشه ی تازه این گیاه استفاده شود.

آب دمکرده ی آن را با روغن بادام شرین مخلوط نموده بخورید، رنگ رخساره را نیکو و در افراد گرم مزاج ضعف نیروی جنسی و ضعف اسپرم را برطرف می نماید. آب تازه آن را بگیرید و در روغن کنجد آن قدر بجوشانید تا آب تمام شود و روغن باقی بماند. مالیدن این روغن همراه با خوردن ۲۸ گرم از آن با شیره ی خرما یا عسل برای درخشان کردن رنگ و رخساره و تسکین درد مفاصل و کمر درد مفید است.

دمکرده ی آن در استعمال خارجی برای مداوای بیماری های پوست، گری و کچلی مصرف می شود. دمکرده ی برگ خارخاسک تصفیه کننده ی خون است. جهت رفع یبوست حدود ۸ گرم از میوه ی آن را هر شب با آب میل کنید. خوردن میوه در کاهش قند خون مبتلایان به دیابت موثر است.

برای کاهش چربی خون، کلسترول خون، کاهش خطر سکته قلبی، رفع تصلب شرائین، انسداد و سخت شدن سرخرگ ها، دمکرده ی میوه ی آن مورد استفاده قرار می گیرد. نوشیدن تدریجی یک الی دو فنجان از جوشانده ی پودر آن یک ساعت قبل از غذا برای درمان خون ادراری مفید است.

نکات

۱. خوردن بدون مصلح آن مضر می باشد.
۲. مصرف آن برای خانم های باردار و در دوران شیردهی ممنوع است.
۳. همراه با شیر نباید مصرف شود.

بازگشت به لیست

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *