تغذیه

کشور هایی که غول تولید و مصرف مواد غدایی هستند !!!

در این مقاله سعی داریم به موضوعاتی همچون اینکه کدام کشورها در تولید و مصرف مواد غدایی پر مصرف (آرد ، شکر ، روغن ) دارای رتبه هستند ، بپردازیم .

خیلی از ما ، همیشه کنجکاویم و جهت بالابردن اطلاعات عمومی میخواهیم بدانیم که کدام کشور ها در مقوله مصرف مواد غدایی و کدام کشور ها در مقوله تولید رتبه های اول تا سوم را دارند .

به دلیل تقاضای بالای مواد غذایی و جمعیت رو به افزایش زمین ، متاسفانه بسیاری از تولید کنندگان کشور ها (تقریبا همه 🙂 ) از این جریان استفاده کرده و محصولات و مواد غدایی غیر ارگانیک و دارای مواد شیمیایی مضر را تولید و به دست مردم می رسانند .

این نوع طریقه تولید کم هزینه و با حاشیه سودی بالایی برای تولید کننده به ثمر می نشیند ، که با ایجاد کمی رنگ ولعاب و افزودنی های مجاز، طعم خوشمزه تر و ظاهری دلپذیر تر را به مصرف کننده می دهد .

تولید کنندگان با ایجاد تنوع و پایین آوردن کیفیت مواد مصرفی ، بازار خودرا گرم کرده و سود بالایی را از این جریان می برند .

حال برایشان اصلا مهم نیست که این مواد غذایی به میزان مناسب مواد مورد نیاز بدن شخص را تامین می کند یا نه!!

کدام کشور ها بیشترین آمار استفاده از روغن های صنعتی را دارند ؟

مصرف روغن سرانه هر ایرانی چقدر است ؟

با ما همراه باشید

مصرف سرانه جهانی روغن به ازای هر نفر 12 کیلوگرم اعلام شده است ، این در حالیست که مصرف سرانه هر ایرانی تا اوایل  انقلاب 6.5کیلو گرم بوده و الآن به 21 کیلو گرم رسیده است !!!

متاسفانه میزان مصرف روغن های ارگانیک و گیاهی در ایران سرانه 220گرم می باشد .

یک یاز دلایلی که می توان بر اثر گداری مصرف بیش از حد روغن های صنعتی در ایرانی ها یاد کرد :

 تبلیغات بی شمار در رسانه ها خصوصا صدا و سیما که به نوعی مردم را به استفاده از روغن های مضر و غیر صنعتی ترغیب می کند روز به روز بیشتر می شود.

هند بزرگترین مصرف کننده روغن در جهان !!!!

به طوری که در هند پس از نفت خام و طلا ، روغن سومین کالای بزرگ وارداتی این کشور می باشد . همچنین کشور هند با افزایش دو درصدی تولید روغن می تواند به زودی یکی از صادر کنندگان روغن در جهان باشد .

روغن سویا پرمصرف ترین روغن مصرفی در ایالات متحده!!!

داده ها نشان می دهد که روغن سویا در ایالات متحده از نظر حجمی بیشترین مصرف روغن خوراکی است و روغن کانولا در جایگاه دوم و پس از آن روغن پالم قرار دارد .

از سوی دیگر اگر چه روغن پالم تا سال 2007 به طور گسترده ای مصرف نمی شد و حدود 175 هزار تن در سال تولید می شد اما هفت سال بعد یعنی در سال 2014 میزان مصرف روغن پالم در ایلات متحده با 1 میلیون تن افزایش یافته است .

اندونزی و مالزی بزرگترین تولید کنندگان روغن پالم در دنیا هستند و پس از آنها تایلند ، کلمبیا ، ونیجریه قرار دارند .

همانطور که در مطالب بالا گفته شد چند عامل : قیمت پایین محصول ، تنوع بالای محصولات ، جمعیت زیاد ، تبلیغات نابجا ، فرهنگ غلط و استفاده های نادرست مردم باعث شده که متاسفانه روز به روز مردم به این نوع روغن های غیر صنعتی و مضر روی بیاورند و خدا میداند که چه عوارض جبران نشدنی ای را برای جامعه به دنبال خواهد داشت .

کدام کشور ها در مصرف نان و آرد پیشرو بوده اند ؟

بزرگترین تولید کننده و آرد و گندم در دنیا چه کشوریست ؟

سرانه مصرف نان و آرد هر ایرانی چقدر است ؟

با ما همراه باشید …

میزان مصرف نان یک موضوع است و میزان ضایعات نان نیز یک موضوع دیگر …

سرانه مصرف نان به ازای هر نفر در جهان 20کیلوگرم تعریف شده است . که در ایران 130 کیلو گرم بیشتر از میانگین جهانیست یعنی 150 کیلوگرم . که متاسفانه 30درصد از مصرف به ضایعات نان تبدیل شده و از چرخه مصرف خارج می شوند .

که اگر این رقم ها را کنار هم بگذاریم ایران به عنوان بزرگترین مصرف کننده آرد و نان در جهان شناخته می شود .

این در حالیست که هند به عنوان دومین کشور پر جمعیت دنیا سرانه مصرفش 98 کیلوگرم بوده وجالب است بدانید میزان ضایعات نان در این کشور پر جمعیت تقریبا نزدیک به صفر است !!

سرانه مصرف نان در برخی از کشور ها برحسب کیلوگرم :

آمریکا 20

مکزیک 31

فنلاند 40

جمهوری چک 49

آلمان 81

ایتالیا 67

ترکیه 146

بنا به مصرف زیاد نان در کشورمان برخی از جوش شیرین در نان ها استفاده می کنند که این خود یک مشکل است . و بسیاری از نانوا ها سبوس و پرک های گندم را که بسیار بسیار مفید بوده و یکی از نیاز های بدن بشمار می آید را در پخت نان حذف می کنند تا نانی سبک و سفید به مشتری دهند و ازین رو خود را تبلیغات می کنند . متاسفانه در کشور ما اینگونه جا افتاده که نان هر چقدر سفید تر خوشمزه تر و بهتر!!

کدام کشور ها بیشترین مصرف شکر وقند را دارند ؟

سرانه مصرف شکر در ایران چقدر است ؟

کدام کشور ها در تولید شکر و قند مصنوعی پیشرو هستند ؟

با ما همراه باشید …

قند و شکر به یک نیاز مبرم و واجب برای همه ی ملیت ها در جهان تبدیل شده است که در مقاله های بعدی به طور کلی درباره قند و شکر توضیح خواهیم داد .

سرانه مصرف قند و شکر در جهان 19.5 کیلوگرم می باشد که در ایران به 29 کیلوگرم رسیده و این آمار روز به روز درحال افزایش است !!!

با اینکه ایران جزو هفت کشور اقلیمی جهان است که می تواند به صورت همزمان چغندر قند و نیشکر را کشت کند ، باز هم بیش از نیمی از نیاز های کشور از طریق واردات انجام می شود .

ایران بعد از روسیه دومین وارد کننده بزرگ شکر در جهان محسوب می شود .و کشور های اندونزی ، آمریکا و امارات در رده های بعدی قرار دارند . همچنین از لحاظ قاره ای مردم آمریکای جنوبی با مصرف سرانه 48.2 کیلوگرم عمده ترین مصرف کننده در جهان اند و اقیانوسیه ، اروپای شرقی ، آمریکای شمالی و مرکزی ، آسیا  و آفریقا رتبه های بعدی را به خود اختصاص داده اند . و در این بین کشور های هندوستان ، چین و برزیل رتبه های اول تا سوم را دارند .

همانطور که خواندید شکر و قند که به صورت مصنوعی با تولید های نامناسبی به دست من و شما و حتی تمام مردم دنیا می رسد که با این احتساب قطعا بیماری های زیادی را در اطرافیان خود مشاهده کرده اید که در اثر استفاده بیش از حد قند و شکر آن هم مصنوعی ایجاد شده است

حال سوال من از شما این است اگر ما و دیگران سالم تر استفاده کنیم و از این مواد غذایی نا سالم بپرهیزیم چه اتفاقی می افتد ؟

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید .

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *